Extra dag 2: Het noorderlicht!

12 september 2016 - Geysir, IJsland

Geschreven door Frank

Een extra reisverhaaltje i.v.m. ontwikkelingen in de afgelopen nacht. Na het missen van het noorderlicht tijdens onze reis naar Finland heb ik erg mijn best gedaan richting onze vakantie naar IJsland om mij te verdiepen in het ruimteweer en alles wat daar mee te maken heeft, om de kans om het noorderlicht te zien dit keer zo groot mogelijk te maken.

Als nieuwbakken Spacenerd had ik in de dagen hiervoor gezien dat er een sterke zonnewind op weg was naar de aarde en deze zou het magneetveld van de aarde kunnen raken in de late uurtjes van 11-09. De deeltjes die van de zon komen en botsen met het magneetveld van de aarde zorgen voor het voor ons bekende noorderlicht. Dus deze avond stond rood omcirkeld in mijn agenda. Tevens leken de weersvoorspellingen positief voor een onbewolkte lucht vanaf een uurtje of 12 middernacht. Allemaal positief!

Het maakt het makkelijk als je allerlei grafiekjes in de gaten kunt houden, maar zoals eerder vermeld beschikten wij niet over goed werkend internet. Ouderwets de wekker zetten dus. Ik ging om 23:00 lokale tijd naar bed en had de eerste wekker voor 00:30 gezet. Toen ik naar buiten keek zag ik al een hoop sterren, Dat wil zeggen dat het dus al onbewolkt was, maar ik zag nog niks. Verder slapen maar en een nieuwe poging om 01:30. Ik dacht buiten in de lucht iets te zien en besloot om naar buiten te stappen. Een wit/grijzige (dus niet groen!) golf liep van noordwest tot zuidoost door de lucht. Ook aan de noordelijke horizon zag een zelfde gekleurd strepenpatroon. Ik wist het zeker: de Aurora Borealis! Snel naar binnen vol enthousiasme iedereen wakker gemaakt, aangekleed, camera gepakt en naar buiten.

Bij het maken van de eerste foto's bleek de groene kleur en zelfs een beetje roze door de lens van de camera wel te herkennen, Zie foto's hieronder voor het resultaat. Deze zijn door de hoge ISO waarde wel wat korrelig, maar zo kwam het er qua kleuren wel het mooiste op.

Mijn grootste wens en nummer 1 op mijn bucketlist is uitgekomen: Het zien van het noorderlicht. Dit heeft veel indruk op mij gemaakt en ik hoop dat we deze vakantie nog een paar keertjes in de late avonduurtjes naar buiten mogen, om nog meer van dit fenomeen te aanschouwen :).

1. Annie:
    12 september 2016
    Fijn Frank dat je wens uit is gekomen, en dat je eindelijk het noorderlicht hebt gezien. Geniet er allemaal nog van