Dag 2 - De Golden Circle

11 september 2016 - Gullfoss, IJsland

Geschreven door Frank

Door de slechte wifi verbinding gisterenavond komt het verhaaltje van dag 2 wat later. Excuses en veel leesplezier!

Vandaag stond de eerste echte dag van de roadtrip op het programma: van Reykjavik naar de Golden Circle (bestaande uit Thingvellir national park, Geysir en Gullfoss). Doordat het op Ijsland 2 uurtjes vroeger is dan in Nederland begon de dag voor de meesten erg vroeg. Iedereen was al tegen 6:00 uur of eerder wakker. Zo konden we mooi optijd aan het ontbijtbuffet aanschuiven en rond 8:30 zijn we dit keer via een toeristische route met uitzicht op de stad naar Reykjavik gelopen om de huurauto op te halen.

Eenmaal bij de autoverhuur bleken wij niet de enige die een auto op kwamen halen. We moesten ongeveer een uurtje wachten totdat alles geregeld was, dachten we. De man aan de balie probeerde ons zoals gewoonlijk weer allerlei extra’s aan te smeren. Na wat rekenwerk leek ons dit niet nodig. Uiteindelijk hadden ze onze oorspronkelijke auto (een Chevrolet Captiva) niet meer, maar we werden gratis geüpgrade naar een dikkere auto (Ssangyong Rexton). Deze moest wel nog schoongemaakt worden en dat duurde nog zo’n 20 min. Gedurende de wachttijd zijn Denice en Merel al wat kleine boodschapjes gaan doen voor de lunch en het ontbijt voor morgen. Frank en Mark zijn wat rond gaan kijken of ze al ergens zo’n Rexton zagen staan, maar helaas. Plotseling kwam er een vent aan rijden in een Chevrolet Captiva en gaf aan dat we deze ook mochten gebruiken, omdat er nog niet begonnen was aan de schoonmaak van de Rexton. Omdat we al 20 minuten aan het wachten waren op het “schoonmaken” besloten Mark en ik deze auto maar gewoon te nemen, zoals oorspronkelijk bedoeld was. Wat laatste checks van enige schade en we konden op pad.

Bij het hotel hebben we onze bagage opgehaald, wat door de eerder gemelde cycling tour of Reykjavik een beetje omslachtig was. Ook was het even wennen aan het afsluitmechanisme van de auto. Wij konden telkens de achterklep niet afsluiten, terwijl de andere deuren wel op slot gingen. Bleek uiteindelijk dat je gewoon de deuren dicht moet doen en weg moet lopen. Dat is nou net niks voor enkelen die 3x een slot moeten controleren om te kijken of die wel echt op slot is. Nadat we dit eindelijk uitgevonden hadden, konden we op pad.

We begonnen met de reis richting Thingvellir national park. Merel had een toeristische route ergens gezien en deze besloten we te nemen. Wat een uitstekende keuze! Het landschap werd steeds mooier. Grote bergen, rotspartijen en een groot meer (Thingvallavatn). We wilden enkele keren stoppen om alvast wat foto’s te maken van de prachtige natuur. Na een paar keer stoppen bedachten we dat dat wel heel veel tijd kost en we besloten daarom maar door te rijden naar de eerste echte stop. Thingvellir is een nationaal park waar diverse wandelroutes je brengen naar enkele bezienswaardigheden. Je loopt er tussen de twee tectonische platen van het Europees/aziatische deel en het Amerikaanse deel van de wereld. Er is ook nog een waterval (Öxararfoss) te bezichtigen als je bereid bent om 1,6 km te lopen. Dit hebben we gedaan en voor de eerste van de vele watervallen die we gaan zien was het al een mooi aangezicht, maar later bleek dat het hoogtepunt later vandaag kwam.

Op de weg naar deel 2 van de golden circle kwamen we langs ons logeeradres voor vandaag. We besloten om alvast in te checken, zodat we daarna niet meer op de tijd hoefden te letten.

Het 2e hoogtepunt van de golden circle is de wereldberoemde Geysir. Deze doet het niet meer zo geweldig, maar er is een hele gave vervangende: Strokkur. Toen we naar deze geiser toeliepen kwam ons de zwavelgeur al tegemoet. Ook stonden er overal waarschuwingsbordjes met de temperatuur van 80-100 graden. Her en der zagen we langs het pad al wat kleine poeltjes borrelen, maar we zagen al gauw een grote groep mensen in een kring staan en wisten dat het daar moest gebeuren. In een woord: WAUW. Met een flinke kracht spuit het hete water meters hoog de lucht in en dit zo om de tien minuutjes. We zijn daar een tijdje blijven wachten om een mooie foto te maken, maar dit was nog verdomd moeilijk. Een filmpje dan maar.

Tot slot stond er nog een waterval op het programma: Gullfoss. Deze bleek bij aankomst behoorlijk groot en was heel erg mooi om te zien. Mark beschreef het als de mooiste waterval die hij tot nu toe had gezien. Zelfs mooier dan de Niagara watervallen. Ik deel zijn mening dat het erg mooi is om te zien, maar heb alleen de watervallen van Coo als vergelijkingsmiddel en daar wint Gullfoss makkelijk van. Op verschillende plekken op het pad naar de waterval kon je al hele mooie foto’s maken.  Aan het einde van het pad kun je zeer dicht bij het bovenste deel van de waterval komen. Ook behoorlijk indrukwekkend.

Aan het einde van al deze hoogtepunten merkten we dat we toch wel trek begonnen te krijgen. Terug gereden naar Geysir, om daar wat te eten en daarna naar ons huisje. Het was een vermoeiende dag en er moesten nog wat foto’s uitgezocht worden. De route voor morgen is weer doorgenomen en deze reisblog is ook weer getyped. Tot morgen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Annie:
    12 september 2016
    Wauw wat mooie foto's. Zal in het echt nog wel veel indrukwekkender zijn geniet er nog van