Dag 11 Keflavik en Blue Lagoon

20 september 2016 - Keflavík, IJsland

Geschreven door Frank

De laatste dag en dus ook het laatste verhaaltje alweer. De cirkel is rond nu we weer In Rekjavik zijn, maar we hebben nog 2 uitstapjes gepland vandaag. We gaan eerst naar het vikingmuseum in Keflavik en daarna terug naar de Blue lagoon om de vakantie op gepaste wijze af te ronden.

In de ochtend hadden we weer wat meer tijd dan de dagen hiervoor en we besloten om rond 9:00 richting Keflavik te rijden, voor onze eerste stop van vandaag: het vikingmuseum. Wat hier vooral aantrok was de replica van een vikingschip, waarmee in 2000 naar Amerika is gevaren om te vieren dat Amerika 1000 jaar geleden was ontdekt door Leifur Eriksson. Deze boot viel al direct op, want het was het pronkstuk van het museum. De rest van het museum stond in het teken van eerdergenoemd persoon. Deze saga was in allerlei vondsten en stukken tekst uitgewerkt in een tentoonstelling en was ook terug te kijken op een documentairefilm die er draaide. Deze duurde op een gegeven moment toch wel wat lang en we besloten om nog verder door te kijken, want we wilden wel bijtijds bij de volgende attractie zijn en het museum had niet helemaal wat we er van te voren van verwacht hadden. Ik had bijvoorbeeld meer verbruiksmaterialen e.d. uit de vikingtijd verwacht. Toen we klaar waren met onze ronde door het museum begonnen Mark en ik toch wel wat trek te krijgen. We besloten beiden om de vikingsoep te nemen. Dit was vergelijkbaar met de zondagse soep van oma, alleen zat hier lamsvlees in. Denice en Merel sloegen liever over en zouden bij de blue lagoon wel kijken voor wat te eten.  Op naar een van de grootste toeristische trekpleisters van IJsland.

Aangekomen bij de blue lagoon stond een rij tot een eindje buiten de ingang. Wij dachten/hoopten dat we met onze voorafgeboekte internettickets wel in een andere rij mochten, maar Mark zag al gauw dat wij als “standard” boekers geen extra rechten hadden, dus we moesten gewoon in de rij. Dit ging gelukkig redelijk vlot en toen we aan de beurt waren kregen we allemaal een polsbandje met een sensor die dienst deed als kluisjessleutel, maar ook als betaalmiddel. Alles wat je in de blue lagoon aanschaft wordt op je sensor geladen en dient bij het verlaten van de lagune betaald te worden. Nadat we de badjassen en waar nodig de slippers hadden aangeschaft gingen we naar binnen om ons om te kleden. Het was even uitzoeken hoe het sensorsysteem met de kluisjes werkte, maar dat ging al gauw goed. Voor we de lagune in mochten moest je eerst douchen en vooral veel conditioner gebruiken, want de silica in het water schijnt niet echt goed voor je haar te zijn. Flink wat op mijn hoofd gesmeerd dus en bij de ingang gewacht op de dames. Die hadden aardig wat langer tijd nodig. Achteraf bleek dat er daar een tekort was aan kluisjes en dat Denice en Merel er eentje moesten delen. Daarvoor werden ze wel gecompenseerd en zodoende mochten ze een gratis drankje nemen. Eindelijk konden we het water in. Wat was dit lekker warm. We hebben onze ogen de kost gegeven over wat je er allemaal kon doen, maar de dag stond vooral in het teken van ontspanning. Tussendoor mocht je nog een silica moddermasker op je gezicht smeren. Dit zorgde ook voor grappige taferelen en bij sommigen voor zombie associaties. Een Aziatische jongen bood aan om een groepsfoto te maken nadat hij ons zag klooien met de zelfontspanner. Dit leverde dus ook een betere foto op. De rest van de middag was het nog altijd lekker ontspannen en het was daarom ook zo 17:30. Deze tijd hadden we een beetje afgesproken, omdat we nog terug moesten naar Reykjavik, waar we nog wat moesten eten en waar we de huurauto nog weg moesten brengen. Na 5 uurtjes in de blue lagoon reden we dus weer terug naar Reykjavik.

In Reykjavik besloten we om bij de Icelandig fish and chips ons laatste avondmaal te nuttigen. Lekker gegeten (vooral de aardappels vielen bij velen in de smaak) en daarna was het toch echt tijd om onze huurauto, waar we uiteindelijk meer dan 2000 km mee over het eiland hebben gereden, achter te laten bij de Sixt. Die hadden hun tent al gesloten, zoals bij het ophalen vermeld en dus hebben we de sleutel in de brievenbus moeten droppen. Daar stonden we dan met al onze tassen en koffers. We moesten nog teruglopen naar Reykjavik centrum ( zo’n 15 / 20 min), want daar werden we opgepikt door een bus die ons alvast naar de luchthaven zou brengen. Toen we daar aangekomen waren had Mark even gebeld met de eigenaar van ons laatste slaapadres en die meneer kwam ons keurig ophalen en leverde ons af bij zijn B&B guesthouse. Iedereen was erg vermoeid van de hele vakantie ( of misschien ook wel hartstikke suf van de blue lagoon :p) en wilde eigenlijk meteen gaan slapen. Er moesten echter nog wat koffers en tassen gereed gemaakt worden voor vertrek. Nadat dit gebeurd was ging iedereen slapen.

Ik wilde nog even naar buiten en een laatste kansje op het noorderlicht meepakken. Ik ben naar de zee gelopen, maar zag helaas niets, mede ook door de vele straatverlichting en toen het ook nog wat begon te regenen besloot ik maar terug te lopen. Jammer. Net voor ik bij de b&b terug was kwam ik op een straat waar een straatlantaarn stuk was en de andere achter een boom stond. In dit wat donkerdere stuk toch nog een blik op het noorden werpen en jawel. Daar tussen 2 wolken glinsterde een felle boog en na het maken van een testfoto was deze boog groen. Dat maakt een totaal van 6x een noorderlichtwaarneming in 11 avonden/nachten. Hiermee ben ik zeer content :D. Hierna gauw naar bed gegaan, want om 04:00 moesten we vertrekken naar de luchthaven, waar ons vliegtuig terug naar Amsterdam om 06:05 zou vertrekken. Keurig op tijd stond dezelfde meneer weer voor ons klaar om ons naar het vliegveld te brengen. Prima service! Op Keflavik airport mocht je alles zelf doen. Zelf inchecken en zelf je bagage afdroppen. Ook dit is een goed systeem en hier waren we een stuk minder tijd kwijt dan 1,5 week geleden op schiphol. Op het vliegveld nog wat laatste taxfree inkopen gedaan en toen kon de terugreis naar Nederland beginnen. Dit leverde door gedoe met de cargo 30 minuten vertraging op en zodoende kwamen we om 11:45 Nederlandse tijd aan op schiphol. Onze vakantie was nu echt voorbij. Snik, snuif …

Ik mag voor mij persoonlijk terugkijken op een bijzonder mooie vakantie in een prachtig land, waarin we in 1,5 week heel veel gezien hebben. Het duurt nog even voordat ik dat allemaal verwerkt heb, maar hopelijk kan ik er op die manier nog lang van nagenieten. Je krijgt zoveel indrukken in dit land en het ene moment loop je zonder jas/vest door een zonnig en warm dimmuborgir en het andere moment rij je half september met  1oC door de sneeuw in het noorden. Ook nog 6x het noorderlicht gezien, waarbij ik vooraf met één keer ook al erg gelukkig was geweest. Vooral dit heeft veel indruk op mij gemaakt en we hebben een hoop foto’s om daarvan na te genieten. Tot slot wil ik het reisgezelschap bedanken voor de mooie anderhalve week die we hebben doorgebracht samen. Wat mij betreft voor herhaling vatbaar!