Dag 10 Akureyri - Reykjavik

19 september 2016 - Hraunfossar, IJsland

Geschreven door Mark

Vanmorgen op tijd de wekker gezet; we hadden immers een dikke 400km voor de boeg! Eerst een goed ontbijt in het hotel (je zou Skyr kunnen eten tot je erbij neerviel, maar zelfs Frank kwam niet verder dan 2 bakjes). Daarna onderweg, door Akureyri heen, via de noord- en west-kant van IJsland terug naar Reykjavik. Het was écht hondenweer, continue flinke regen. Maar beter vandaag zo’n slecht weer dan op welke andere dag dan ook (stel je voor, zulk weer op de boot gisteren…).

Toen we net Akureyri uit waren, begon er voor de 2e keer deze vakantie een oranje dashboardlampje te branden. De eerste keer hadden we eventjes schuin op een helling gestaan, waardoor de auto ‘dacht’ dat het oliepeil te laag was. Dat was te fixen door “turning it off and on again”. Maar deze keer was het een uitroepteken tussen twee kwart cirkels, op een rechte ondergrond. Mark dacht dat het iets met bandenspanning te maken had, maar tijdens een rondje om de auto viel geen enkele band op in platheid. De gebruiksaanwijzing van de auto ontbreekt, dus Frank ging even in een winkel vragen of we daar wifi mochten gebruiken om op te zoeken wat er aan de hand was. Een man kwam mee naar buiten, en die verwees ons door naar een garage ten oosten  van Akureyri; helemaal terug dus! Dat deden we liever niet. Even rondkijken, stukje terugrijden… Zal iemand bij het tankstation het weten? Nou, achter de balie van een tankstation heeft Mark nog nooit inspiratievolle mensen gezien, dus daar zag hij geen heil in. Er lag wel een autobedrijf naast dat tankstation. Daar even gevraagd wat zij ervan dachten. Inderdaad toch de bandenspanning! Zij verwezen ons weer door naar een garage in de buurt, “Dekkjasala Akureyrar”, en die waren wel bereid om even alle banden te bemeten en op spanning te brengen. Het bleek dat de bandenspanning van álle banden erg laag was, en allevier zijn ze weer op goede spanning gebracht. Gelukkig, niet wéér een lekke band binnen 2 weken! We hoefden niets te betalen voor deze service, en hebben toen maar beloofd dat we de Facebook pagina van deze garage zouden ‘liken’. En, als een van de lezers ooit met een auto in Akureyri komt: Dekkjasala Akyreyrar is jullie adres!

Goed, na dit kleine oponthoud konden we op pad! Hondenweer, zoals genoemd. Wat wel mooi is aan het gebied ten westen van Akureyri, is het grote aantal besneeuwde bergen. Daar reden wij doorheen, en de sneeuwgrens was goed te zien op de bergruggen links én rechts van ons. Die sneeuwgrens kwam steeds dichterbij toen we langzaam omhoog reden… Buitentemperatuur zakte van 5 naar 4 graden, 3, 2… En toen kwamen we in de sneeuw terecht! Een besneeuwde weg en een sneeuwbui die Nederland plat zou leggen, geheel onverwacht tijdens deze vakantie! Even gestopt langs de weg, wat sneeuwballen gegooid (goede sneeuw!) en deze bonusbeleving in ons opgenomen. Om daarna de lange weg naar Reykjavik te vervolgen.

Onderweg 1 echte tussenstop: de geothermische bronnen van Deildartunguhver. Dit zou een klein broertje van de Strokkur geiser zijn. We vonden inderdaad een stuk of 4 echte natuurlijke ‘fonteinen’ naast elkaar hier, kokend water met bijbehorende zwavelgeur. Maar het regende nog steeds, dus deze stop was kort maar krachtig.

Rond 15:00 kwamen we aan in Reykjavik en hebben we ingecheckt bij Capital Inn, waar we vorige week ook al 1 nacht geslapen hebben. Daarna zijn we het centrum in gegaan voor souvenirs, en om iets te gaan eten.

Morgen de laatste dag van deze vakantie! We gaan naar een vikingmuseum, en strijken daarna neer bij de Blue Lagoon om een middag te relaxen. Mijn laatste blogpost dus! Het was een prachtige vakantie, vol hoogtepunten; sommigen onverwacht, anderen zoals verwacht. Geluk met het weer gehad, en met het reisgezelschap. Helaas geen puffins gezien… Prachtig land!