Dag 1 - Op naar IJsland!

10 september 2016 - Reykjavík, IJsland

Geschreven door Mark

Wat kan mijn verjaardag nóg mooier maken? Juist: op mijn verjaardag op vakantie gaan! Dit jaar naar IJsland, samen met Merel, Frank & Denice.

Gisteren de backpack ingepakt en alvast naar Merel gereden. Maar niet voordat ik nog even langs de garage moest. Een oplettende jongere maakte mij gistermiddag nog attent op een lekke voorband! Gelukkig kun je hiermee zonder afspraak bij de garage terecht. Daar zagen we al snel dat er een spijker in mijn band zat, en die zat er denk ik toch al een tijdje in: het profiel op deze band was namelijk veel verder versleten dan dat op de andere banden. Nieuwe band erop, en ik was helemaal klaar voor de vakantie. Helemaal? Nee. Zoals traditie vereist, ben ik ook dit jaar vergeten om 1 ding in te pakken: slippers. Die hebben we op de een-na-laatste dag nodig bij de Blue Lagoon, en zal ik nu moeten huren.

Vanmorgen rond 7:00 opgestaan, en rond 8:00 vertrokken we naar Barendrecht om Frank & Denice op te halen. Half uurtje eerder dan gepland, om wat extra tijd te hebben op het vliegveld. Daarna dus door naar Schiphol. Bij de incheckbalies was de bezetting erg laag, en bovendien werd 1 van de balies 'bezet' gehouden door iemand die (waarschijnlijk) een spelfout op zijn ticket had staan, dus het schoot niet echt op... Erg blij met dat extra half uurtje! Mijn backpack valt onder 'odd-sized baggage' en moest nog naar een speciaal afgiftepunt gebracht worden. Dat was defect, maar verderop was er nog eentje. Ook die bleek inmiddels defect, maar ik kon mijn backpack daar achter laten, in de verwachting dat ze die backpack in de resterende anderhalf uur wel aan boord van het juiste vliegtuig zouden krijgen. Moedig? Hm, misschien :).

Security check ging vrij vlug, en daarna even een broodje gegeten voordat we aan boord gingen. Bijna helemaal paars vliegtuig (Denice approves!) van WOW Air. Beenruimte kon nét; vliegtijd van 2:40 uur zonder entertainment programma kon ook nét (beetje lezen en slapen). Onderweg mooi de kustlijn van Nederland gezien, en enkele eilandjes tussen Schotland en IJsland in. Verder vooral veel bewolking gezien ;). Tijdens de daling onze eerste glimp van IJsland gezien. Een 'leeg' land inderdaad, zoals een collega van mij het al beschreef, met een zeer opvallende snelweg door het rotsige, bemoste landschap. Soepele landing, en op naar de baggage claim...

De koffers/tassen van Frank, Denice en Merel kwamen al vrij snel de band op. Maar die van mij nog niet. "Misschien moet er nog een bagage-wagentje geleegd worden op de band?" Maar die kwam maar niet... Verderop hing een bordje "odd-sized baggage", daar maar eens gaan kijken. In het verleden, bijvoorbeeld naar Kreta of Johannesburg, viel mijn backpack gewoon onder doorsnee bagage; maar vandaag dus niet en warempel, de bordjes odd-sized baggage wezen uiteindelijk naar een kleurrijke stapel backpacks waar die van mij inderdaad tussen lag!

Nothing to declare bij de douane, en wij konden door naar de shuttlebus richting ons hostel in Reykjavik. Merel kent aardig goed Zweeds, en kan ook haar weg wel redelijk vinden in het IJslands; handig! Onderweg naar Reykjavik zagen we links de zee, en rechts een rotsachtig heuvellandschap. Van die 'leegte' zullen we nog (veel) meer gaan zien deze anderhalve week.

In Reykjavik stapten we over op een kleiner busje dat ons naar ons hostel bracht. Twee kamertjes met twee aparte bedden; gedeelde douche en toilet op de gang. Een voor de dames en een voor de heren; maar het symbool voor de dame op de deur was zo onherkenbaar, dat ik de dames-wc gebruikt heb. En die blijkt dan weer 2x zo groot te zijn dan de heren douche/wc ruimte... Why???

Het hostel ligt wat verder van het centrum vandaan dan we ingeschat hadden. Vandaag wilde ik mijn reisgenoten trakteren voor mijn verjaardag bij het steakhouse Hereford, maar 3km lopen door de regen zagen we niet zitten. Daarom maar een taxi gepakt. De huizen in Reykjavik zien er allemaal weinig aanlokkelijk uit. Doet wat Oost-Europees of zelfs Russisch aan, sommige flats. Maar het centrum is wel leuk, met Harpa, een concertgebouw met bijzondere glazen gevels. En een lange winkelstraat met oa een Puffin (papegaaiduiker) shop, een Chuck Norris grill en nog aardig wat restaurants en souvenirshops. Kunnen we volgende week nog eens teruggaan.

Terwijl we naar het steakhouse liepen, zagen we via een straatje dat naar beneden liep en uitkeek op de zee, aan de overkant van de zee een prachtig berglandschap, waar de zon door de wolken heen piepte en een regenboog creëerde; een eerste echt mooi natuurlandschap! We zijn even naar beneden gelopen, waar een metalen vikingschip aan de kust prijkte waar eveneens de zon mooi op viel. Met wat geduld (wat andere mensen wilde hier ook foto's van maken en stonden hardnekkig in beeld) ook de eerste mooie plaatjes geschoten!

Lekker gegeten bij het steakhouse, en de taxi weer teruggenomen naar het hostel. Morgen is er een wielerwedstrijd in/rond Reykjavik, die wat roet in het eten gooit voor de route die we in gedachten hadden. We moeten morgen even kijken hoe we hiermee om kunnen gaan, maar met wat creativiteit komen we daar wel uit :).

De kop is eraf, en ik kijk uit naar de komende dagen, waar we IJsland in gaan en ons tussen de geisers, watervallen, gletsjers en vulkaanlandschappen gaan begeven!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade